søndag den 11. december 2016

11. december

I dag har jeg valgt at fortælle lidt om vores juletraditioner.
  • Vi plejer altid at være henne og se juletræet blive tændt. Her i Vamdrup plejer det at ske 1. søndag i advent.
  • Vi plejer pynte op midt i november (allersenest dagen før 1. søndag i advent, da man ikke kan tænde en adventskrans uden der er pyntet til jul).
  • Vi bager minimum 7 forskellige slags småkager. Vi bager både til os selv samt til mine forældre (det bliver til nogle kagedåser kan jeg roligt sige jer).  Vi plejer at sætte hele dage af til at bage og i det hele taget bare hygge os.
  • Jeg deltager i #BloggerAdvent, hvor jeg får en gave hver søndag i advent, og ligeledes har sendt 4 gaver til en anden blogger.
  • Jeg giver Bent pakkekalender.
  • Jeg laver selv vores julekort og sidder og bruger flere dage på at skrive dem. Derudover skriver jeg også julekort for mine forældre.
  • En af de sidste dage inden jul, går Bent og jeg hen til min mors moster og onkel, som også bor her i Vamdrup, og ønsker dem glædelig jul. Det har vi gjort alle år, vi har boet herude, så det er jo efterhånden også blevet en fast tradition.
  • En af de sidste dage inden advent, bruger vi en eftermiddag på at binde adventskrans(e) og lave dekorationer. Vi er i løbet af oktober/november måned i skoven og finde ting til dekorationerne, og så køber vi de ting, vi nu mangler.
  • De sidste par år har jeg fået adventsgaver af Bent. Derudover får jeg også en lille ting om morgenen d. 1. december og d. 24. december. Det er så hyggeligt synes jeg.
  • Jeg er "gammeldags" og meget tradionstro, når det kommer til jul. Mange traditionelle handlinger, som vi har brugt i min familie (såsom appelsin med nelliker og rødt bånd, røde julestjerner, flagguirlander på juletræet osv.), er også at finde i vores hjem. Som sønderjysk juleopdraget er der mange ting, som jeg ikke kunne se mit hjem uden. Bent har også sønderjyske gener, så meget af det, er jo ikke fremmed for ham. Og han elsker det heldigvis også ligesom mig (nok ikke helt lige så meget, men jeg får lov til at gøre alt det, jeg har lyst til).
  • Vi spiller pakkespil juleaften, til stor morskab for os alle. Utroligt, som voksne mennesker kan finde den "barnlige " side frem, når der skal konkurreres om pakker.
  • Vores hunde får julekalendere, ligesom der også ligger gaver til og fra dem under juletræet. De er en del af familien, og sådan er det altså også denne aften.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...