tirsdag den 6. december 2016

6. december

I dag vil jeg fortælle lidt om min barndomsjul...

Dengang jeg var mindre, var det fast tradition, at mine forældre og min bror og jeg pyntede til jul enten dagen før 1. søndag i advent eller også dagen før 1. december.

Julepynten havde som regel (og har stadig) nærmest sin faste plads i mine forældres hjem.

Da min farmor og farfar levede, delte vi småkagebagningen op, således at min farmor bagte nogle slags, min ene faster bagte en anden slags, og så bagte mine forældre nogle andre. De byttede så, så de alle fik lidt af alle slags småkager.

Vi var altid nede og se julemanden ankomme til Kolding havn, hvorefter turen gik hen til rådhuset og se juletræet blive tændt.

December måned igennem hyggede vi rigtig meget derhjemme, og vi har aldrig manglet noget. Vi så julekalender hver aften, og fik nogle småkager og et glas mælk inden sengetid.

Julegaverne har altid været noget af det mest spændende ved julen. Min bror og jeg  har altid haft en pokkers vane med at mærke på gaverne, så min mor gemte altid gaverne, og vi ledte efter dem hver eneste år. Efterhånden begyndte mine forældre dog at købe gaverne senere og senere, så vi ikke skulle kunne mærke på dem.

Når vi holdt jul hjemme ved min farmor og farfar, blev alle gaver lagt ind på deres seng, indtil vi havde spist.  Min kusine og jeg sneg os indimellem ind i soveværelset og lurede pakker, men min farfar kom som oftest ind og opdagede os, og så måtte vi pænt gå ind i stuen igen. Da min lillebror ikke var så gammel endnu, havde min farfar ofte ham med ind til gaverne, og så satte min farfar ham midt i alle gaver, så kunne han finde gaver og min farfar kunne så se, hvem de var til... Jeg syntes virkelig det var SÅ snyd, at min bror måtte lure gaver, mens min kusine og jeg ikke måtte.

Vi havde altid 3 chokoladekalendere - en fra mine forældre, en fra min farmor og farfar og en fra min ene faster. Derudover delte min bror og jeg julekalenderne fra både DR's og TV2's julekalendere. Vi åbnede så hver især en låge skiftevis på de to.

Med hensyn til chokoladekalender, så kan jeg huske en gang, hvor min bror havde åbnet alle lågerne i sin egen kalender. Han havde så taget den ned, gemt den under hynden på min stol, og så havde han flyttet min kalender over på den plads, hvor hans skulle hænge. Jeg blev så ulykkelig da jeg opdagede, at min kalender var tom, men så opdagede jeg jo, at motivet på den, der lå på min stol, IKKE var det motiv, jeg havde på min kalender, og så opdagede jeg jo, at de var byttet rundt. Som den gode storesøster  jeg nu er, tog jeg derfor min brors kalender og lagde små lakridser og chokoladeknapper ind i alle de dage, der ikke skulle være åbne endnu, lukkede lågerne til igen og hang kalenderen op på sin plads. Så havde min bror jo stadig noget at glæde sig til hver morgen.

Når vi holdt jul hjemme ved min farmor og farfar, var vi 11 i alt - min farmor, farfar, mine 2 fastre, min onkel, min fætter og kusine, mine forældre, min bror og jeg. Vi dansede aldrig om juletræ derhjemme, for det havde de ikke plads til. Juletræet stod i en separat stue, som vi kaldte lillestue, og der stod juletræet i et hjørne. Vi sad så alle derinde og sang julesalmer inden gaverne blev uddelt.

Vi holdt et par år jul ude ved min mormor og morfar, og det var på en helt anden måde, end hjemme ved min farmor og farfar, men ikke hverken mere eller mindre hyggeligt. Min mor har 9 søskende, så ude ved min mormor og morfar var vi altid rigtig mange juleaften. Der lå nærmest gaver rundt over hele stuen, og lige så snart vi havde spist, fik alle os unger ikke lov til at gå ind i stuen, for der skulle juletræet tændes, og eftersom der var levende lys på deres juletræ, så måtte vi ikke være derinde.

Hvad enten vi har holdt jul det ene eller det andet sted, så har vi altid haft besøg af julemanden juleaften.

Når vi var hjemme ved min farmor og farfar, fik min fætter, kusine, min bror og jeg som regel 3farvet is i stedet for ris a la mande (dengang kunne jeg ikke lide ris a la mande), og under isen lå der som regel en mandel. Så vi fik altså alle børn en mandel. Jeg har stadig nogle af de mandelgaver, vi fik dengang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...