lørdag den 6. december 2014

Jule Blog Challenge 6. december


Spørger man mig, så synes jeg at julen har forandret sig meget igennem årene.... 

Hvis jeg husker tilbage på julen, da jeg var helt lille, og så tænker på, hvordan det er i dag kan jeg godt se store forskelle... 

En af de væsentligste forskelle er at julen i dag er meget mere materiel end den var tidligere... I dag er det nærmest ikke rigtig jul medmindre det er et gaveræs i en prisklasse, hvor mange i  bund og grund ikke har råd til at være med. 

Man hører ofte om, at nogle familier er nødt til at optage lån, for at gaverne under træet matcher de dyre ønsker deres børn har. 

Da jeg var yngre, kunne vi da ønske os, hvad vi havde lyst til, men de dyre ting fik vi da sjældent... hvis vi fx sad og krydsede af i diverse legetøjskataloger, hvad vi ønskede os, så fik vi da lige en slet skjult hentydning med på vejen, hvis det udelukkende var dyre ønsker.  

I dag er det nærmest en katastrofe, hvis ikke børn får de nyeste af de nyeste når det kommer til mobiltelefoner, tablets osv. Og de kan nærmest ikke acceptere, hvis de "kun" får en gave i den dyre ende af prisskalaen. Vi var da glade for de ting vi fik. 

Går man så lidt længere tilbage til min mors og fars generation, var det en helt anden sag... dengang fik de ofte meget få julegaver, og det var tit og ofte nogle praktiske gaver såsom vinterjakke, vinterstøvler eller andet. Og de blev jo glade for de bløde pakker, selv om de i nogles øjne lyder som nogle totalt "nederen" gaver. 

I dag handler det nærmest kun om stress og store og dyre gaver... hyggen indfinder sig ofte først d. 24. december i løbet af dagen. Og det er synd, at det efterhånden er blevet på den måde synes jeg. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...