søndag den 17. december 2017

17. december

Dagens ord: Decemberminder

Dagens indlæg er ikke nødvendigvis julet.. mine minder om december måneder gennem mine leveår. Selvfølgelig handler mine december måneder  primært om julehygge på allerhøjeste plan, men der er altså også plads til andet. 
  • Jeg fik nøglerne til min allerførste lejlighed d. 14. december 2006. Det var en stor dag. Jeg havde aldrig tidligere følt en trang til at flytte hjemmefra, men efter jeg fik en depression i september 2006, følte jeg mig pludselig meget klar. Det faktum at jeg flyttede midt i december, gjorde, at jeg selvfølgelig ikke fik julehygget særlig meget, men jeg fik da et lille juletræ og holdt min allerførste julefrokost i egne "lokaler".
  • Da jeg var barn holdt vi et par år juleaften hos min mormor og morfar. Vi var altid mange derude, og vi børn måtte aldrig komme ind i stuen, før vi havde spist. Jeg kan huske, at vi indimellem listede rundt ude i deres have og kiggede ind ad vinduerne, blot for at se, om vi nu kunne se juletræet og alle gaver.
  • Både min mormor og min farmors dødsdag er i december - skide træls for én som mig, der virkelig ELSKER julen. 
  • Gennem mange år pyntede min bror og jeg op til jul hjemme ved mine forældre. Vi havde indimellem en "Sygedag", hvor vi tøffede rundt i nattøj hele dagen, mens vi hyggede med julefilm, julemusik og julepyntning (og nej det er måske ikke korrekt at være "syge" pga det, men det var fandme hyggeligt). 
  • Jeg lærte jo egentlig Bent at kende i oktober 2007, men det var først til en julefrokost i december 2007, vi sådan rigtig begyndte at snakke sammen. Vi havde forinden sms'et en del med hinanden. 
  • Dengang jeg var barn og vi holdt jul hjemme ved min farmor og farfar, kunne ingen af os 4 børnebørn lide risalamande, så vi fik 3farvet i. Og sørme så, om der ikke lå en mandel i hver af vores tallerkner under isen (har aldrig hørt om is med hele mandler, men det kunne altså lade sig gøre). Flere af de ting, vi dengang fik som mandelgaver, har jeg endnu.
  • I de store klasser i folkeskolen samt på handelsskolen, var der altid terminsprøver nogle af de sidste dage op mod jul. Det var bare SÅ julehygge-spolerende at sidde der i flere timer til terminsprøve. 
  • Da min bror og jeg var yngre, var vi altid nede på havnen i Kolding og se, når julemanden kom til Kolding. Vi gik derefter sammen  med alle andre hen til Rådhuspladsen, hvor vi så byens juletræ blive tændt. 
  • Da jeg var barn og vi kørte langt om aftenen op mod jul, sad min bror og jeg altid og talte, hvor mange steder de havde juletræer med lys udenfor. Det var før den tid, hvor der nærmest var amerikanske tilstande, hvad angår udendørs julebelysning. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...