onsdag den 13. december 2017

13. december

Dagens ord er: Julefacts

Jeg har nogle gange tidligere lavet "Facts om mig" indlæg, og nu syntes jeg, det kunne være lidt sjovt at lave et med julefacts om mig, nu hvor det jo er en del af min "julekalender". 
  • Jeg elsker julen, og for mig må julen hellere end gerne starte i Oktober - jo før jo bedre :) 
  • 1. december kunne i min kalender godt springes over. Min farmor døde denne dag i 1994, så selv om den dag markerer, at nu starter julen sådan rigtigt, så er det alligevel (selv så mange år efter) en hård dag at komme igennem. 
  • Vi pynter som regel op ugen op til Mortens Aften.
  • I løbet af november bager vi julesmåkager. Vi bager flere forskellige slags, dog som regel de samme slags år efter år. 
  • Jeg pakker altid julegaverne ind i forskelligt gavepapir. Jeg er typen, der synes det bliver for kedeligt, når alle gaver fra os er pakket ind i samme papir. Derfor benytter jeg lejligheden, når julevarerne er nedsat til halv pris, til at købe ind til næste års julegaver. 
  • Jeg køber kalendergaver løbende gennem året. Det er ikke unormalt, at der allerede i januar kommer til at stå en kasse ovenpå, hvori vi lægger alle gaverne til den kommende jul - både julegaver og kalendergaver. 
  • Vi har nogle kravlenisser, som har deres faste plads på spejlet ude på badeværelset. Det er faktisk nogle kravlenisser, som jeg har med fra dengang, jeg boede hjemme. Da "The Julekalender" blev vist første gang i 1991, satte jeg to kravlenisser på spejlet på badeværelset hjemme hos mine forældre, og selv om der var lidt brok over det i starten, så fik de da lov til at blive siddende, og så blev det ligesom tradition, at de blev sat der år efter år. Da jeg så flyttede hjemmefra, havde min bror dem med ud til mig, og han satte dem så på mit spejl, og ja så har de altså fulgt med fra badeværelse til badeværelse gennem vores flytninger. Det er en lidt hyggelig ting, som jeg ikke rigtig kan nænne at droppe. Det er ikke rigtig jul, før kravlenisserne sidder på badeværelset. 
  • Hvert eneste år, når vi tager julepynten ned, er der et eller andet vi glemmer at tage ned, som så typisk får lov til at stå til næste jul (dovenskaben længe leve). Nu drejer det sig sjældent om vildt store ting, så det er ikke noget man som det første lægger mærke til i dagligdagen. Men vi ved jo selv, at det er der. 
  • Vi køber som regel minimum 1 nyt stykke julepynt hvert år til jul. Vi samler på nisserikkerne fra Etly Klarborg samt juleornamenterne fra Georg Jensen, og begge de to kommer der jo nye af hvert år.
  • Lige så sikkert som det er, at vi får and juleaften, lige så sikkert er det, at vi hvert år hænger en appelsin med nelliker op ude i køkkenet. Det er tradition og den mangler aldrig. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...