søndag den 31. december 2017

Året der gik 2017

Nu er endnu et år ved at gå på hæld, og ganske som de foregående år, vil jeg i år komme med et "Året der gik" indlæg. År 2017 har for vores vedkommende været et af de mest begivenhedsrige i den tid vi har kendt hinanden - nok i stærk konkurrence med 2012, der både bød på konfirmation og bryllup.

Men anyway, så vil jeg sige tak til alle læsere for (igen i år) at have læst med på bloggen og fulgt min hverdag på godt og ondt.

Her kommer en opsummering af mit 2017:

Januar:
  • 2017 var ikke mange dage gammelt, da vi fandt ud af, at jeg var blevet gravid helt naturligt. Vi havde haft lidt mistanke op til nytår, men vi fik først endelig vished efter nytår. Det vakte stor glæde i det lille hjem, men samtidig også overraskelse, når vi nu et eller andet sted havde opgivet håbet efter 2 mislykkede reagensglasforsøg.
  • Min mor blev opereret for livmoderhalskræft d. 10. januar, og vi var (naturligt nok) bekymrede over hvordan det skulle gå. Det gik heldigvis godt.
  • I slutningen af januar var jeg ved læge og få lavet vandrejournal (så var graviditeten ligesom ret sikkert en realitet).
Februar:
  • Graviditetsgenerne begyndte virkelig at vise sit grimme ansigt i februar. Jeg blev ramt af en enorm træthed samtidig med at jeg fik kvalme som aldrig før, og kastede alt op, hvad jeg fik indenbords. Vagtlægen måtte en aften kontaktes, da blodtrykket lå pænt lavt og jeg simpelthen var drænet for al energi og for alle kræfter. Det endte med at jeg fik kvalmestillende piller, som hjalp et par dage, og så var det ligesom det.
  • Min veninde rådede mig så til at prøve et køresygearmbånd, som virkelig havde været guld for hende, da hun var gravid og igennem noget af det samme. Det gjorde virkelig også underværker.
  • Min mor startede kemobehandling på Odense Sygehus. Det var en hård omgang for hende dagene efter første behandling, men hun er sej.
  • I februar var vi også til den første scanning, men jeg var ikke så langt henne, som lægen først havde skrevet, så de kunne ikke se så meget på scanningen, så jeg fik endnu en tid et par uger senere, men det var fantastisk at se baby for første gang.
Marts:
  • Kalenderen sagde forår, men det var nu ikke så meget forår, der var at spore de første marts dage, men forårsblomsterne sprang ud i fuld flor, og der kom knopper på træer og buske.
  • Min lillebror fyldte 30, og selv om han  ikke er til det store festivitas når han har fødselsdag, så var vi alligevel hjemme og fejre ham. Det var super hyggeligt.
  • Vi var d. 9. marts atter til scanning, hvor vi så babys hjerte slå igen og vi hørte hjerteslag for første gang. Det var simpelthen fantastisk.
  • Til scanningen 9. marts fik vi også en lille forhøjet risiko for at barnet havde Downs Syndrom, så jeg blev tilbudt en moderkagebiopsi for at se, om der var noget galt med fosteret eller ej. Det tog vi imod, og d. 13. marts indfandt vi os så på sygehuset for at få lavet moderkagebiopsi. Svaret på den, kom et par dage senere, og det viste sig, at vi ventede os en sund og rask dreng uden skyggen af kromosomfejl, så det var jo helt perfekt. Vi besluttede i samme ombæring, at vores kommende søn skulle hedde Silas Doctor Lund.
  • Min svigermor kom på besøg for første gang i 3 år, og det var faktisk rigtig dejligt at se hende igen. Vi har aftalt, at alt gammelt nag er glemt og hun skal selvfølgelig være en del af sit nye barnebarns liv.
  • Det blev for alvor forår, da vi kom hen mod månedens sidste dage, og det var skønt.
April:
  • April måned kom, og bragte forår og solskin med sig. Det var ensbetydende med, at grillen skulle frem og grillsæsonen indvies.
  • Vi fik gjort terrassen forårsklar med blomster i krukkerne og så begyndte sommerens mareridt med at fjerne svalderkål.
  • Da vi fandt et godt tilbud på en barnevogn, som lige var os, fik vi den købt (det var halv pris, så det var jo for godt et tilbud til at lade gå forbi).
  • Alle Jessicas løgnhistorier indhentede os igen, da vores læge havde været nødt til at lave en skrivelse til kommunen (ikke at de mente, der var grund til bekymring, men de er forpligtet til det når der er et barn involveret). Mødet gik over al forventning, og kommunen lukkede sagen uden yderligere bemærkning, for de var ikke nervøse over at vi skulle have Silas. Endnu en sejr til os - bare utroligt, hvor meget lort, vi har skulle finde os i fra det pigebarn efter hun ikke længere gad have noget med os at gøre.
  • Det blev påske, og skærtorsdag kunne jeg fejre min 35 års fødselsdag. Vi fejrede den herhjemme med mine forældre, min svigermor og hendes mand. Det var en rigtig hyggelig dag, og jeg er faktisk glad for, at vi har fået kontakt med min svigermor og hendes mand igen.
  • I stedet for de sædvanlige 2 behandlingsdage, skulle mor i april "kun" til kemobehandling én dag, til gengæld skulle hun have begge behandlinger samme dag, så hun tilbragte mere end 9 timer på OUH. Imens var jeg en tur i Faaborg og besøge GiZmo. Det var en rigtig hyggelig dag - venindehygge på højt plan. Savner hende så meget, og savner den hyppige kontakt vi en gang havde. Håber den kommer igen på et tidspunkt. Men uanset hvad, så ved jeg hun altid er der, hvis "lokummet for alvor brænder".
  • April måned bød også på en spontan Ikea tur med min mor. Der fik vi shoppet en masse både til hende og min far, til Bent og jeg og ikke mindst til Silas.
  • Vi begyndte så småt på børneværelset ovenpå, selv om det varer nogle år endnu, før Silas rent faktisk skal bruge det - men det skader jo ikke at være i gang.
  • Den første 14. april (mormors fødselsdag) uden mormor passerede, og det var virkelig en underlig følelse IKKE at skulle ud til hende og have kaffe og et hav af forskellig kage. Men vi vænner os jo nok til det (så godt som man nu kan vænne sig til sådan noget).
  • Vi var til MD-scanning, hvor vi så vores helt perfekte Silas igen. Han var medgørlig og vi fik nogle gode billeder af ham.
  • Jeg var igennem første glukosebelastningstest i graviditeten, og den viste heldigvis at der ikke var nogen form for sukkersyge at spore ved mig.
Maj:
  • Vi fik i maj indrettet soveværelset som kombineret børne- og soveværelse. Med tiden skal Silas selvfølgelig have sit værelse oppe ovenpå, men de første par års tid holder vi ham nedenunder, så vi ikke risikerer at han kommer til skade på trappen.
  • Vi fik styr på alt det sidste babytøj, og fik det første lagt på plads i puslebordet.
  • Mor fik fjernet den ene kemotype i starten af maj, og i slutningen af maj fik hun den sidste kemobehandling.
  • Mødtes med Jeanette og GiZmo i slutningen af maj, hvor de havde lavet den sødeste mor-baby kurv til Silas og jeg.
Juni:
  • Juni gik med en masse sygehus-graviditetsrelateret. Vi var på rundvisning på fødegangen på sygehuset og det var faktisk en rigtig positiv ting.
  • Mor blev erklæret kræftfri og det fejrede vi med en Ikea tur.
  • Mor havde 40 års jubilæum, og det skulle selvfølgelig fejres - det er jo ikke hver dag man oplever det.
  • Vi var til 3D/4D-scanning, og det var virkelig en speciel oplevelse, som vi til enhver tid vil råde andre vordende forældre til at betale for.
  • Vi var i slutningen af måneden til vækstscanning med Silas, og den viste, at han lå ca. 20% under gennemsnitsvægten, så vi blev tilbudt en ny scanning et par uger senere, for at lægerne kunne se, hvorvidt han blev ved med at ligge så meget under, eller om han fulgte sin egen kurve, som så stadig kunne godkendes.
  • Vi fik nyt TV-bord, så vi begyndte stille og roligt at ændre lidt i vores indretning herhjemme.
Juli: 
  • Juli startede med, at jeg fik afsluttet min ret og pligt, så nu kunne jeg gå på barsel med god samvittighed, velvidende at jeg havde optjent min ret til kontanthjælp et år frem.
  • Jeg blev virkelig hårdt ramt af kvalme igen. Denne gang med blodige opkastninger, som skyldtes mit spiserørsbrok samt sarte slimhinder i halsen.
  • Vi kom endelig videre med værelset ovenpå. Det havde fået lov til at stå lidt, da kraftige bækkensmerter begrænsede min adgang op og ned af trapperne.
  • Vi begyndte at se og mærke rigtig meget liv fra Silas, når jeg lå på sofaen om aftenen. Det er noget helt specielt at ligge og se maven bevæge sig i takt med at jeg kunne mærke de små spark og puf inde i maven.
  • Vi var til 2. vækstscanning, og det viste sig heldigvis at Silas fulgte sin egen vækstkurve, så der var ikke noget at bekymre sig om. Han lå stadig mere end 20% under gennemsnit, men lægerne var ikke bekymrede, for jeg vejede selv "kun" 2900 gram, da jeg  blev født, så lægerne mente at jeg nok bare ville få små børn.
  • Vi blev mere og mere klar til Silas' ankomst.
  • Sommeren lod vente på sig, men vi fik ordnet nogle forskellige praktiske ting herhjemme, og vi kom i gang med at kigge lidt på barnedåbsplanlægning.
August:
  • Mine forældre satte i løbet af sommeren deres hus til salg, og i august skulle fotografen så komme og tage billeder, så vi brugte nogle dage på at hjælpe min bror med at ordne have, så det hele kom til at se rigtig godt ud i salgsopstillingen.
  • Min far havde fødselsdag, og vi var selvfølgelig hjemme og fejre ham.
  • Vi var i starten af august til endnu en vægtscanning, hvor Silas blev vurderet til 1710 gram, så det var stadig lige i underkanten, men alle målinger så fine ud, så lægerne var ikke bekymrede.
  • Vi kunne d. 11. august fejre vores 5 års bryllupsdag. Dagen blev fejret stille og roligt herhjemme, hvor vi havde besøg af mine forældre og min bror.
  • Bent, min bror og min far var på ølsmagning og rundvisning på et bryghus i Kolding. De havde en rigtig hyggelig tur, og min mor og jeg hyggede så tilsvarende mens de var af sted.
  • Vi tog et par arbejdsdage herhjemme, hvor vi fik sat walk-innen i stand, og isoleret værkstedet, så det forhåbentlig kommer til at hjælpe godt på varmen til vinter.
  • Der var Crazy Hours i Vamdrup, og selv om jeg havde ondt og det virkelig var en pine at gå, så var vi alligevel henne og kigge i gaderne - det er jo tradition. 
  • Vi var d. 23. august til,  hvad der senere skulle vise sig at være sidste, vægtscanning. Det endte med tid til igangsættelse torsdag d. 24. august. 
  • Torsdag d. 24. august kl. 10:35 kom vores mirakelbaby Silas til verden ved akut kejsersnit. Han vejede 2280 gram og målte 47 cm. Jeg endte med at være indlagt med ham i 13 dage, før alt var helt i orden, og vi dermed var klar til at komme hjem. 
  • Min mor fyldte 59 d. 30. august, så hun valgte at fejre dagen med Bent, Silas, mig og min bror ovre på sygehuset. Min bror og min mor kom over til os og havde medbragt kage. 
September: 
  • Silas og jeg blev udskrevet fra sygehuset onsdag d. 6. september efter 13 dages indlæggelse. Det var skønt at komme hjem, og jeg havde virkelig været savnet af Bimmer og Shang. 
  • Vi fandt egentlig ret hurtigt ind i en hverdag herhjemme, selv om det selvfølgelig var noget andet end at være indlagt. 
  • 5 dage efter udskrivelsen var sundhedsplejersken forbi første gang, og hun var ganske godt tilfreds. Han havde da nået en vægt på 2700 gram og en længde på 50 cm, og det viste jo bare at amningen fungerede upåklageligt. 
  • Vi fik fundet en dato til barnedåb, så den kunne vi også komme i gang med at planlægge.
  • På dagen, hvor jeg egentlig havde termin, kunne vi nyde Silas, som nu allerede var 3 uger. Jeg havde stadig lidt svært ved at forstå, at jeg nu havde været mor i 3 uger. 
  • Silas overlevede sin første Ikea tur sammen med mig, Bent, min mor og min bror.
Oktober: 
  • Silas og jeg måtte tilbringe en nat på børneafdelingen på Kolding Sygehus. Silas var blevet syg, men lægerne kunne ikke finde en forklaring, så vi var indlagt til observation. 
  • Bent havde fødselsdag og vi fejrede det stille og roligt herhjemme med mine forældre og min bror. Vi var alle gået sammen om at købe gave til ham - han fik et nyt sofabord og nye tallerkner til køkkenet (det havde han ønsket sig, så det er derfor han fik det). 
  • Vi hyggede rigtig meget herhjemme og samtidig begyndte vi at tyvstarte med at pynte op til jul - til stor glæde for Silas, som elsker alt med lys i. 
  • Vi fik købt næsten alle de sidste julegaver og pakket dem ind.
  • Der var Lysfest i Vamdrup, hvor vi samlede ind til Kræftens Bekæmpelse. 
November: 
  • Mine forældre havde 38 års bryllupsdag. 
  • Vi fik pyntet op - til stor glæde for Silas. 
  • Det var Mortens aften, og vi tilbragte en hyggelig aften herhjemme. 
  • Vi fik sendt alle indbydelser til barnedåben, som finder sted næste år (vil ikke offentliggøre datoen herinde, da der er nogle fjolser, som ikke skal vide datoen, som læser med). 
December: 
  • Det begyndte ret hurtigt at vælte ind med svar til barnedåben. 
  • Jeg var til julebanko med min mor. 
  • Vi havde gæster til en mini-julefrokost d. 2. december - rigtig hyggeligt. 
  • Der var julemesse i hallen den første weekend i december, og min mor, Silas, Bent og jeg var selvfølgelig oppe og kigge. Silas mødte julemanden for første gang, og det gik faktisk rigtig godt. 
  • Juletræet blev tændt d. 3. december, og traditionen tro var vi selvfølgelig nede på Torvet og se, da det skete. 
  • Vi var i Hjørring og hente vores nye bil - en lang tur, men den var det hele værd. 
  • Silas var i Babysam og blive fotograferet. 
  • Jeg deltog atter i Jeanettes #Bloggeradvent.
  • Det blev juleaften. En dag, som vi fejrede med manér herhjemme. Vi hyggede fra morgen til sen aften, og det var simpelthen så skønt at se Silas åbne sin gave fra onkel Allan - nemlig en Bodil Kjer elefant. Dem, som siger at små børn ikke har noget ud af julen, de skulle have oplevet Silas. Jeg vil til enhver tid påstå, at de er helt forkert på den - Silas fik i DÉN grad noget ud af julen. 
  • Vi var 1. juledag hjemme ved mine forældre, hvor også 2 af mine onkler meldte deres ankomst med deres samlevere. Det var super hyggeligt, og Silas charmede sig jo i bedste Silas stil også totalt ind på dem.
  • Vi mangler nu bare at få afholdt Nytårsaften, og så venter et nyt spændende år forude. 






2 kommentarer:

  1. Sikke et begivenhedsrigt 2017, du har haft. Du ønskes et godt og lykkebringende nytår :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, og i lige måde :) Ja, 2017 var et begivenhedsrigt år, håber der bliver en anelse mere stille i 2018 :)

      Slet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...