onsdag den 11. december 2013

11. december

I dag har jeg valgt at lave et mini-interview med mig selv omkring jul... Har fået nogle personer til at skrive nogle spørgsmål, som jeg så svarer på:

Hvordan fejrer du/I normalt jul?
Vi har nogle faste traditioner juleaften. Det er blandt andet at vi er i kirke. Om aftenen spiser vi andesteg og flæskesteg med alt tilbehør. Når vi er færdige med at spise, så spiller vi pakkespil mens maden får lov til at lægge sig, og gøre plads til ris a la manden. Vi medbringer hver især 2 gaver til omkring 20 kr. Vi har ikke nogen traditioner med at alle skal have minimun 1 gave, nej vi får dem vi nu får. Når uret har ringet og den sidste pakke er åbnet, så får vi ris a la mande.
Derefter får vi ryddet af bordet og evt vasket op. Så sætter vi os ind til juletræet og synger 1-2 vers af forskellige julesalmer. Når den sidste salme er sunget, så begynder vi at åbne gaver.
Gaveuddelingen tager oftest et sted mellem 1 og 2 timer.
Når alle gaver er delt ud og man lige har brugt lidt tid på at se hinandens gaver,  og der er blevet hyggesnakket, så slutter vi aftenen af med at et stykke rugbrød med andesteg, flæskesteg, leverpostej, rullepølse eller sylte (altsammen naturligvis hjemmelavet).

Hvad er dit tidligste juleminde?
Jeg kan huske julen fra da jeg var omkring 3-4 år... vi holdt jul ude ved min mormor og morfar og var mange samlet den jul... Os børnebørn fik nye cykler af mormor og morfar.... og der blev samlet cykler i hver en krog af huset bagefter... Det var meget hyggeligt :)

Har du nogle særlige juleønsker i år?
I år har jeg for første gang virkelig haft svært ved at finde ud af, hvad jeg skulle ønske mig... Bent og mig har ønsket os fælles julegaver af de fleste... det eneste jeg faktisk har ønsket mig til KUN mig er de 3 50 shades of grey bøger...

Har du noget særligt du altid gør før du synes det er rigtig jul?
Puha, den var svær... Altså... plejer altid (hvadenten det er den ene eller den anden by jeg er i) at se byens juletræ blive tændt... nu sker dette som regel inden 1. december, så ved ikke rigtig om det kan bruges i denne sammenhæng....

Hvad betyder gaver for dig??
Da jeg var mindre, var julen lig med masser af gaver.... i dag har jeg et helt andet forhold til det med gaver... altså, jeg elsker stadig at få gaver, men jeg elsker mindst lige så meget at give gaver... elsker at se når folk åbner gaver, som jeg har købt... tror faktisk jeg vil gå så langt og sige, at jeg faktisk bedre kan lide at finde netop den rigtige gave at give til andre, end jeg kan lide at sidde og finde på ønsker til mig selv...



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...