lørdag den 14. december 2013

14. december

Så er der kun 10 dage til Juleaften... I dag har jeg valgt at jeg vil fortælle lidt om hvordan jeg synes julen har udviklet sig fra jeg var lille og til i dag.... altså sådan, som jeg opfatter det efter hvad mange fortæller rundt omkring... min egen jul har ikke ændret sig overvældende meget, da mine forældre - især min mor - har været enormt god til at sørge for at holde traditionerne i vores familie...

Er der én ting jeg især hæfter mig meget ved, så er det det faktum at julen, mange steder i dag, er blevet et sandt gaveræs. Den hygge, som jeg forbinder med julen, er væk i alt for mange hjem... I dag handler det mange steder om dyre gaveønsker, og brok hvis nogen skulle have købt noget, der ikke lige stod på ønskesedlen...

Jeg kender en (nævner ingen navne), som ALTID har et eller andet at brokke sig over ved sine julegaver..  og helt ærligt, så ødelægger det sq lidt julen for de omkringværende...

Når jeg sidder og skriver ønskeseddel, så er der stort set altid ting der spænder vidt i prisklasse - fra omkring 50 kr og op efter... og eftersom Bent og mig stort set altid ønsker os fælles ting, så kan vi jo også godt tillade os at ønske os lidt større ting af især mine forældre... Og når jeg mener større ting, så mener jeg ting til omkring 500-1000 kr... og får vi så kun én gave, så er det mig lige meget, så længe det er noget jeg har ønsket mig...

Sådan er det desværre bare ikke mange steder... hvis man går tur i et storcenter eller gennem gågaden i byen, så hører man så tit om børn der FORVENTER (ikke ønsker men forventer) at de får gaver for flere tusinde kroner... og det er jo bare ikke alle der har råd til det når der er så meget arbejdsløshed... Jessica plejer heldigvis at være god til at ønske sig noget i overkommelige prisklasser, så alle har råd...

Da jeg var barn, var der hjemmebagte småkager i så mange hjem... i dag er det ofte meget anderledes... I dag er der mange der går ned til den lokale bager og køber de småkager, som de nu måtte have lyst til.. og bevares, det er da også fint - misforstå mig ikke - men for  mig er der nu noget hyggeligt i at stå og bage - også til jul :)

En af de ting, der også har ændret sig en del siden min barndom er julekortene... da jeg var barn var et af julens højdepunkter helt klart når posten kom med en stak julekort... I dag foregår det en del steder elektronisk, og selvfølgelig er det da en fin måde at gøre det på, men ikke nær så hyggelig synes jeg ikke... Et håndskrevet julekort er nu bare lidt mere personligt efter min mening... men det er selvfølgelig ikke alle, der er enige :) og sådan skal det jo også have lov til at være...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...