torsdag den 6. december 2012

6. december

Glædelig 6. december derude...

Julen er jo en glædens tid for børn og barnlige sjæle... En af de mest hyggelige traditioner for børn er at der kommer julekalender i fjernsynet...

Der har igennem tidens løb været mange forskellige julekalendere vist på tv, nogle mere hyggelige end andre (det er min mening)...

Mine 5 yndlingsjulekalendere (dem jeg kan huske - nævnt i vilkårlig rækkefølge):

1: Torvet (Jul på torvet)
- En god gammel klassiker, som jeg elsker at se... Det er en julekalender af lidt ældre dato, men den symboliserer alt hvad jeg mener har med julen at gøre.Den hyggelige juletræssælger, en nisse samt god gammeldags hygge.

2: Ludvig og julemanden
- Den eneste på listen af nyere dato. Den blev vist på TV2 sidste år, og i de senere par år, er det faktisk den eneste julekalender der har kunnet fange mig sådan rigtigt. Den viser en nymoderne jul hvor forældrene stresser lidt rundt, men samtidig har den alle elementer af jul over sig... Julemand, nisser, sne, hygge osv.
Det er måske ikke helt en julekalender for de allermindste, da der er et knapt så venligt spøgelse med i den, men den kan ses af børn.

3: Jul på slottet
- Er man fra omkring min generation er det nok en julekalender langt de fleste kan huske. Den er blevet sendt en del gange efterhånden, og den kan stadig samle familien omkring fjernsynet. Mange små piger fascineres af prinsesse Mia Maja, og nisserne symboliserer jul og drillerier. En julekalender som jeg godt kan se flere gange.

4: Nissebanden i Grønland
- Nissebanden i Grønland er den "Nissebanden" julekalender, jeg bedst kan lide... det er en julekalender der for mig rigtig viser Jul... Julemand, sne, nisser og hygge... Den har været vist mange gange efterhånden, og selv om jeg har den på dvd, så skal den alligevel ses hver gang DR1 viser den..

5: Jul i Gammelby
- Jul i Gammelby... en klassiker fra min barndom. En klassiker fra dengang hvor julen ikke bare var materielle goder som den er mange steder idag... Dengang drejede julen sig om hygge og sammenhold. Idag er det mere stressende og mange forældre forkøler børnene lidt ekstra (måske fordi de har dårlig samvittighed over ikke at være der så meget for dem i dagligdagen). Ove Sprogøe og Karen Lykkehus spiller de 2 nisser som for alvor kan lave rav i tingene...

Det var mine 5 yndlingsjulekalendere... men der er selvfølgelig mange andre gode og sjove julekalendere... Har selv mange på dvd efterhånden, og herhjemme behøver det ikke være december for at man kan se julekalender :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...