søndag den 30. december 2018

Året der gik 2018

Så er endnu et år ved at være omme - og hvilket år. Jeg har igen i år lavet et "Året der gik" indlæg, hvor I kort kan læse om mit 2018:

Januar:
  • Efter en skøn jule- og nytårsaften startede vi med at slappe af de første dage i januar. 
  • En del af måneden gik med at planlægge det sidste af Silas' barnedåb og få styr på de sidste detaljer med kirken. 
  • Vi fik holdt en helt perfekt barnedåb sidst i januar. Det var skønt at så mange ville være med til at fejre vores lille guldklumps første store fest. 
  • Bent startede i praktik på en af genbrugspladserne i Kolding. 
Februar: 
  • Silas var syg det meste af februar måned med feber og slem forkølelse. Vi var endda også omkring børneafdelingen på Kolding Sygehus, men der var heldigvis ikke andet end forkølelse og en mulig luftvejsinfektion, som dog skulle gå væk af sig selv. 
  • Silas rundede et halvt år, og dagen skulle selvfølgelig fejres med at han fik gaver både af os og af mine forældre og min bror. 
Marts: 
  • Marts startede med at vi fejrede min brors 31 års fødselsdag. Silas havde en hel fest over at pille ved onkels gaver - hvor der er gaver med gavebånd, der er der Silas - og selvfølgelig lod onkel ham hjælpe med at åbne gaverne. 
  • Silas blev så nogenlunde rask efter at han havde været syg i mere end 1 måned. Vi andre nåede også at blive syge i mellemtiden, så det var rigtig hyggeligt herhjemme. 
  • I slutningen af marts - tirsdag inden påske - fandt vi ud af, at jeg - helt og aldeles uventet - var blevet gravid igen. Fik en tid ved lægen dagen efter, hvor det blev bekræftet. Vi gik hele påsken og "gemte" på den gode nyhed, for vi vidste jo ikke, hvor langt jeg var henne. 
  • Det blev påske, og vi havde en god og hyggelig påske. 
April: 
  • Jeg fik besked fra sygehuset om, at de i denne graviditet ville følge mig ekstra nøje, fordi graviditeten med Silas ikke havde været helt problemfri (han var jo meget lille grundet et manglende blodkar i navlesnoren). 
  • Jeg kom til den første kontrolskanning på sygehuset, og stor var overraskelsen, da vi fik at vide, at jeg faktisk var små 6 uger længere henne end beregnet, og terminsdatoen blev rykket frem til 14. september (i stedet for 22. oktober), hvilket var præcis samme dato, jeg havde termin med Silas sidste år. Vi fik samtidig at vide, at vi ventede endnu en dreng. 
  • Vi kunne afsløre den store nyhed om, at Silas skulle være storebror, og reaktionerne var overvejende positive. 
  • Jeg havde fødselsdag og kunne fejre en hyggelig dag i familiens skød. 
Maj:
  • Sommeren kom for alvor til Danmark i maj måned. Lidt træls, når jeg nu ikke kunne være særlig meget ude i solen.
  • Bent, Silas og jeg var med mor i Odense, hvor hun skulle igennem en skanning, da de mistænkte at hun havde en blodprop i lungerne - der viste sig heldigvis ikke at være noget. 
  • Vi begyndte så småt projekt "gør klar til ny baby" herhjemme. 
  • Det blev mors dag - min første som mor. 
Juni:
  • Juni måned gik egentlig uden der skete det vilde. Det var stadig sommer i det lille land. 
Juli:
  • Juli startede med, at vi var til 3D skanning, hvilket vi jo også havde været med Silas. Vi fik en masse skønne billeder med hjem, som vi rigtig ville nyde frem til Niclas skulle komme til verden senere på året. 
  • D. 13. juli vil være en dag, jeg husker længe fremadrettet. Jeg vågnede om morgenen med mavesmerter. Var om aftenen til kontrol på fødegangen, som mente det var noget muskulært. Jeg blev sendt hjem, men måtte senere hentes i ambulance og køres på fødegangen, hvor de konstaterede at fødslen var i gang - knap 9 uger for tidligt (uge 31+1). 
  • Om natten mellem d. 13. og 14. juli kom lille Niclas til verden 42 cm lang og med en vægt på 1665 gram. 
  • Fra fødslen og resten af måneden ud, lå Niclas og jeg på Neonatal, hvor vi også lå med Silas. Det var nogle lange dage, men det var nødvendigt for at Niclas kunne komme godt fra land. Han tog da også fint på og klarede sig i det hele taget bare super fint. Alle læger og sygeplejersker var imponerede over ham, og de roste ham alle til skyerne. 
August:
  • Vi startede måneden med at være indlagt endnu. Men vi fik at vide, at vi indenfor den første uge af august skulle regne med at komme hjem.
  • Niclas var til hørescreening, som han selvfølgelig bestod med bravouor. 
  • D. 6. august fik vi endelig beskeden, som vi havde ventet på. Vi måtte komme hjem d. 7. august. 
  • Vi kom hjem, og det var simpelthen den skønneste følelse at være hjemme i vante omgivelser. 
  • Vi fik overstået en masse  øjenlæge besøg og kontrolvejninger på sygehuset. Niclas tog fortsat godt på, så sygeplejerskerne havde ingen betænkeligheder ved at afslutte os efter små 2 uger hjemme. 
  • Silas fyldte 1 år, og det skulle selvfølgelig fejres. 
  • Min mor fyldte 60.
September:
  • Vi fik i denne måned brev fra kommunen om at der var lavet en anonym underretning om os og at Silas og Niclas mistrivedes og at vi skulle mishandle dem. Vi havde besøg af en fra kommunen, som sammen med vores sundhedsplejerske hurtigt lukkede sagen. Vi fandt ud af, at det var min onkel tidligere samlever (psykisk syg person), som stod bag det, for at prøve at ramme min onkel. 
  • Niclas fortsatte med at tage godt på, og sundhedsplejersken var imponeret over, hvor godt han klarede sig. 
  • Vi fik atter kontakt til min svigermor. 
Oktober:
  • Bent havde fødselsdag, og det skulle selvfølgelig fejres. 
  • Vi fik arrangeret alt omkring barnedåb, så nu manglede vi bare at lave indbydelser. 
  • Niclas fik sin 3 måneders vaccine og blev dårlig af det, så vi måtte lige en tur omkring vagtlægen, som dog kunne berolige os med, at det var normalt, men at vi alligevel skulle holde et ekstra godt øje med ham. 
  • Vi kom stille og roligt i gang med lidt juleforberedelser - fik bl.a. bestilt julekort. 
November:
  • Inden vi fik set os om, var det allerede november. 
  • Mine forældre havde bryllupsdag.
  • Silas og jeg var ude ved en af de piger, som jeg var i terminsgruppe med da jeg ventede Silas. Vi var 3 piger, hvor de 2 af os så havde vores børn med. Det var super hyggeligt, og helt klart noget, jeg gerne ville gentage. 
  • Vi fik pyntet til jul i hele hytten - præcis så hyggeligt som det plejer at være. 
  • Mortens Aften kom, og den blev fejret med en god generalprøve på juleaften. 
December:
  • Vi var på julemesse her i byen og kigge. Det var rigtig hyggeligt. Vi plejer at være af sted hvert år, og i år var selvfølgelig ingen undtagelse. 
  • Vi holdt julehygge 1. søndag i advent for mine forældre, min bror, min svigermor og hendes mand. Det gik rigtig godt, og traditionen tro var vi også nede på torvet og se byens juletræ blive tændt. 
  • Vi tog en hyggetur til Odense - Bent, Silas, Niclas og jeg - hvor vi bl.a. var en tur i Ikea, og så fik vi besøgt et par veninder, når vi nu alligevel var på Fyn. 
  • Jeg blev opereret for galdesten og blev samtidig steriliseret. 
  • Vi fik holdt en rigtig hyggelig juleaften og der var MANGE julegaver til ungerne. 
  • Juledagene blev brugt på hygge herhjemme. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...